مقامات در تایپه می گویند که تایوان از اینکه پکن ممکن است از غرب پریشان برای افزایش فشار بر این جزیره در بحبوحه بحران اوکراین استفاده کند، عصبی است، با این حال گفته‌اند که در روزهای اخیر هیچ مانور غیرعادی از سوی نیروهای چینی صورت نگرفته است.

چین تایپه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت، که همیشه نسبت به آنچه که آنها تحریکات چینی می‌دانند، آماده‌باش است، ماه گذشته یک کارگروه اوکراین را زیر نظر شورای امنیت ملی تشکیل داد. چین، تایوان را قلمرو خود می‌داند و در دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی‌اش را در نزدیکی این جزیره خودگردان افزایش داده است.

تسای اینگ ون رئیس‌جمهوری چین تایپه در جلسه کارگروه روز چهارشنبه گفت که تایوان باید نظارت و هوشیاری خود را بر فعالیت‌های نظامی در منطقه افزایش دهد و با اطلاعات نادرست خارجی مقابله کند؛ اگرچه او مستقیماً به چین اشاره نکرد.

با این حال دولت تایوان می‌گوید که وضعیت جزیره و اوکراین «اساسا متفاوت است». تسای به دلیل تهدید نظامی که از سوی چین با آن مواجه است، با وضعیت اوکراین ابراز «همدلی» کرده است.

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، در دو مصاحبه با رسانه‌های خارجی در این ماه هشدار داد که آنها به دقت زیر نظر دارند تا ببینند آیا چین از بحران اوکراین برای حمله استفاده می‌کند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

او به ITV News بریتانیا گفت: «چین ممکن است هر لحظه به فکر استفاده نظامی علیه تایوان باشد و ما باید برای آن آماده باشیم.»

یک مقام ارشد چین تایپه که با برنامه‌ریزی امنیتی دولت آشنا است نیز به رویترز گفت که احتمال افزایش ناگهانی تنش نظامی «بالا نیست»، اما تایپه از نزدیک هرگونه فعالیت غیرعادی چین را زیر نظر دارد.

کد خبر 659256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha